Airlie Beach en de Whitsundays

Een van de hoogtepunten van mijn reis door Australië: Airlie Beach en de Whitsundays. In deze blog het vervolg van mijn reisverslag. Waarschuwing: veel foto’s, want het is hier zo mooi!

Een lange busrit

Na een extreem lekkere luierdag in Cairns (krijg eindelijk iets van kleur) vertrok ik woensdagochtend om 7 uur uit het hostel voor de busrit naar Airlie Beach. De enige die ik ga doen deze weken, want busreizen zijn hier lang en niet bepaald goedkoop (voor deze rit mocht ik zo’n $100 neertellen). Ik ging met de bus om nog iets van het landschap/platteland te zien. Nou dat is gelukt, ongeveer 11 uur lang heb ik vrijwel alleen maar suikerriet gezien en vooral heel veel niks, heb daarom ook maar een paar keer mijn ogen dicht gedaan.

Best comfortabele bus trouwens (Greyhound), zelfs met usb aansluiting om je telefoon of wat dan ook op te laden. In Airlie beach aangekomen werd ik door iemand van het hostel opgehaald, wat heel fijn was, want het was er stikdonker. Hostel is prima (niet zo fijn als in Cairns, maar dat kon ook bijna niet, was meerdere keren uitgeroepen tot het beste hostel van Australië), en ik deel een kamer met 2 andere meiden.

Airlie Beach

De volgende dag ben ik Airlie beach gaan verkennen en wat is het hier mooi! Veel rustiger dan Cairns (daar waren ook veel mensen gestrand ivm aswolk bij Bali, hoop dat ik daar geen problemen mee krijg over 2 weken..) en supertropisch aan een azuurblauwe zee. Ook hier mag je niet in zee zwemmen vanwege zeer giftige kwallen en hebben ze een mooie lagoon aangelegd.

Kijk hoe rustig het hier is! Ik ben de bicentennial walk gaan doen, een loopje van ongeveer 3 km naar een strandje verderop. Valt me trouwens op hoe goed alles hier buiten geregeld is, overal fitnesstoestellen en borden over 10.000 stappen die je moet maken. Verder ook heel veel  (schone) openbare toiletten, douches, picknickplaatsen en barbecues.

Na dit mooie wandeltochtje kwam ik uit op Cannonvale beach, waar ik werkelijk de enige was! Op de terugweg een paar vogels uit de bomen geschoten met mn zoomlens, best goed gelukt!

De rest van de dag lekker liggen lezen (al 3 boeken uit) op dit mooie strandje. Het lijkt wel vakantie!

‘S avonds was er een triviaquiz in het hostel (Backpackers by the bay) en heb ik met mijn team (2x UK, 1x US en 2x NL) een fles cava gewonnen, komt altijd van pas :)

Airlie Beach en de Whitsundays

De Whitsundays

De volgende dag ging ik eindelijk doen waar ik al maanden naar uitkeek; zeilen op de Whitsundays. Zat in een vrij kleine  boot (Silent Night) met 11 anderen, uit de UK, US, Duitsland, Ierland en Oostenrijk. Een leuke groep, geen comazuipers (die boten heb je ook). Vrijdagmiddag niet zoveel gedaan (heel even gesnorkeld, maar het was zoooo koud), vooral veel gekletst en gegeten.

Na een prima nacht (ik sliep onder de eettafel, boot is niet zo groot), vroeg ontbijt en spotte ik vanaf het dek mn eerste dolfijnen. Ver weg, maar toch cool. We gingen eerst naar het hoofdeiland (Whitsunday Island), waar we alleen mochten aanmeren bij een heel klein strandje om vervolgens via een wandeltocht door de jungle bij de hoofdattractie aan te komen; Whitehaven Beach. Dit strand is meerdere keren uitgeroepen tot het mooiste strand ter wereld, oordeel zelf:

We hadden helaas geen tijd om het strand zelf op te gaan, vanwege het sterke getij momenteel moesten we snel de baai weer uit. Toen we trouwens in de baai stonden te wachten zag ik in de baai trouwens nog een paar vinnen boven het water uitsteken, er zwom gewoon een haai vlak voor mijn neus, vet cool!
Ging te snel voor de foto, maar deze vlinder had iets meer geduld (komen hier veel voor, zijn behoorlijk groot)

Na dit mooie uitzichtpunt vaarden we verder naar een waanzinnig mooi stuk rif met duizenden gekleurde vissen. Een van mijn mooiste snorkelsessies ooit, voelde alsof ik in een aquarium zwom. Bijna de hele cast van Finding Nemo kwam voorbij. Helaas geen foto’s kunnen maken.

Na de lunch nog meer wildlife gespot, waaronder deze mooie adelaar.

Ik kon de hele dag wel op die boot blijven, vond het zo fijn! Dat mocht helaas niet, want we werden gedropt op een mooi strandje voor een paar uur. Ook niet vervelend. Ben zelfs even in slaap gevallen, want ik werd op gegeven moment wakker van mijn eigen gesnurk haha! Gelukkig sliep de rest ook.

Op weg naar de volgende slaapplek weer een dolfijn gespot, nu heel dichtbij, zo leuk! Geen foto, kwam maar 1x boven water. Na een prachtige zonsondergang hadden we berehonger, heb nog nooit zoveel gegeten.

De rest van de avond geprobeerd nog meer dolfijnen te spotten  (hoorde ze wel, maar was te donker om ze te zien) en sterren gekeken. Best maf dat je hier zo’n andere sterrenhemel hebt dan aan de andere kant van de wereld.

De volgende ochtend was er alweer een einde gekomen aan deze geweldige boottrip. Toen we bijna bij de haven waren riep de schipper opeens “I think I see a whale!” Heel ver weg zagen we af en toe een fontein water omhoog spuiten. We zijn een beetje die kant opgevaren, maar zagen hem toen helaas niet meer. Toen we omdraaien bleken ze (een moeder en een kalf) opeens naast de boot te zitten, zo gaaf! De moeder was bijna net zo groot als de boot (15 meter), ze zwommen zelfs onder de boot door (vonden de schippers wel spannend, kan zo stuk) en kwamen aan de andere kant weer boven. Heel erg gaaf om te zien.

Heb ze niet meer gezien na deze foto, maar was een supergave afsluiter van de boottrip!
Blijf nu nog 2 nachtjes in Airlie Beach (moet de was doen, blegh), dinsdag vlieg ik naar Brisbane. Trui aan, op naar de winter!

Lees nu mijn volgende reisverslag: Brisbane: koala’s, kangoeroes en koffie

Meer lezen over mijn reis in Australië? Je kunt alle reisverslagen vinden op deze pagina.

Meer reishalen lezen over tropische bestemmingen?

Lees dan ook deze reisverslagen:
Twee weken in Costa Rica
Twee weken eilandhoppen in de Filipijnen
Mexico: Playa del Carmen en Isla Holbox

Meer lezen over Australië? Bestel dan een van deze reisgidsen:

Do you like this post? Share it!