citytrip Boedapest

Citytrip Boedapest #1: In de regen langs de Donau

Ik mag weer een nieuw land afvinken! Afgelopen weekend ging ik met een vriendin naar Boedapest om onze vijftienjarige vriendschap (jeej!) te vieren. Mijn allereerste keer in Hongarije en ik vond Boedapest een verrassend mooie stad. We hebben zoveel gezien (en gelopen) dat ik heb besloten mijn verslag in 2 delen te splitsen. In deze blog deel 1.

De reis

Ik ontmoette Janneke rond lunchtijd op Schiphol, we waren aan de vroege kant, dus besloten eerst maar even bij te kletsen onder het genot van een broodje bij La Place. Met dat bijkletsen zijn we de rest van het weekend niet meer gestopt ;). Na een snelle beveiligingscontrole stonden we keurig op tijd bij de gate. Daar werd omgeroepen dat er veel handbagagetrolleys het ruim in moesten worden vanwege de volle vlucht (en omdat je bij KLM geen gratis ruimbagage meer in mag checken had iedereen, inclusief ik, een flinke trolley mee). Ik melde me aan als vrijwilliger en daar had ik 2,5 uur later spijt van, want mijn mooie nieuwe handbagagetrolley zag er helaas niet zo mooi en nieuw meer uit toen ie van de bagageband afrolde in Boedapest. De vlucht verliep verder prima met een lekker hapje en drankje. In Boedapest aangekomen besloten we niet om, net zoals alle andere toeristen, een shuttle te nemen naar de stad, maar om met het openbaar vervoer te gaan. Veel goedkoper en net zo snel. Eerst een bus naar het dichtstbijzijnde metrostation en van daar de metro naar de binnenstad.

Mooie Airbnb

We maakten tijdens deze reis ook kennis met de Hongaarse taal. Niet te verstaan, we konden er echt geen mogelijkheid iets van maken. Dus heel goed opletten of we bij het juiste station stonden. Rond een uur of 6 stonden we bij onze Airbnb, waar we al werden opgewacht. De Airbnb overtrof onze verwachtingen, supermooi! Het was een appartement in een pand uit 1920 met hele hoge plafonds. Het was deels in oude stijl gelaten, maar verder supermodern.

Inmiddels hadden we weer trek en liepen we naar het Joodse kwartier, waar veel restaurantjes waren. Onderweg zagen we prachtige statige panden, ik vond het wel wat weg hebben van Parijs. We kwamen uit bij het superhippe Spíler, waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben.

Boedapest by night

Na het eten zijn we nog even naar de Donau gelopen waar we de prachtige verlichte kettingbrug opliepen. Ook het paleis en het parlementsgebouw waren mooi verlicht, fijn begin van het weekend!

citytrip Boedapest

Regen, regen, regen

Zaterdag was het helaas heel slecht weer (de hele dag regen), dus daar hebben we ons programma maar een beetje op aangepast. Op zoek naar een plek om te ontbijten liepen we eerst langs het parlementsgebouw, dat echt enorm is (grootste van Europa).

Schoenen op de Donaukade

Iets verderop vonden we het schoenenmonument op de kade van de Donau. Een monument met gruwelijke betekenis. In de Tweede Wereldoorlog moesten Joden op deze plek hun schoenen uittrekken om vervolgens gefusilleerd te worden. Vreselijk!

Grote Markthal

Een ontbijtje vonden we bij Costa Coffee (de Engelse versie van Starbucks), was even fijn om weer op te drogen. Daarna toch weer de (natte) kou in, via de Sint-Stefanusbasiliek liepen we door mooie straatjes naar de Grote Markthal. In deze markthal kun je ongeveer alles kopen (groente, fruit, kruiden, heel veel vlees, vis, gehaakte kleedjes), het ziet er prachtig uit. Heerlijk om even (droog) in rond te struinen.

Citytrip Boedapest

Van alle lekkere dingen in de markthal kregen we een beetje trek, dus aten we in een nabijgelegen koffietentje een Hongaarse specialiteit: palacsinta. Dit is een soort pannekoekje gevuld met een soort roomkaas met een vanillesaus, lekker!

En dat was het eerste deel van mijn reisverslag over mijn citytrip in Boedapest. Lees hier deel 2 van mijn reisverslag.

Meer reisverslagen lezen van toffe stedentrips in Europa?

Lees dan ook een van deze reisverslagen:
Kerst in Praag
Boekarest in september
Pasen in Parijs

Ter voorbereiding van deze stedentrip maakte ik gebruik van deze reisgidsen:

Do you like this post? Share it!

Co

Hoi! Ik ben Co schrijf op deze website over mijn reisavonturen. Ook geef ik tips en zorg ik voor de nodige reisinspiratie. Ga je mee?