Adirondacks

Dag 3 & 4: Mooie uitzichten in de Adirondacks

We zijn in de Verenigde Staten! Onze eerste stop is het skioord Wilmington (waar het altijd Kerst is). Dit ligt midden in de Adirondacks, een grote bergketen in het noorden van New York State. Een fijne plek om even uit te rusten en te genieten van mooie uitzichten.

Nog even over onze fijne B&B

Adirondacks
We schrokken rond vijf uur ‘s ochtends wakker: keiharde onweer! Nog wel even geprobeerd te slapen, maar dat lukte niet echt meer. Lekker aangerommeld (reisverslag gepubliceerd, koffers herpakt) en rond acht uur zijn we naar beneden gegaan voor het ontbijt. Onze host Cliff was al druk bezig met de barbecue, want daar was hij ons ontbijt op aan het maken. En dat ging er erg goed in! Ook nog een tijdje met hem en zijn vrouw Gloria zitten kletsen, een leuk stel met een prachtige B&B. Mochten jullie in de buurt zijn, dan is het zeker een aanrader om te overnachten. Heel kleinschalig (twee kamers), superleuke hosts en een heerlijk ontbijt. Boeken kan via Airbnb.

Op naar de Verenigde Staten

Toen op naar de Amerikaanse grens, via een stel prachtige bruggen waar we een mooi uitzicht hadden op de Thousand Islands. Door Cliff waren we al gewaarschuwd, praat vooral niet over Trump, want de mensen in New York State zijn dol op die man. Een beetje angstig voor de vragen kwamen we bij de grensovergang. Nadat we onze paspoorten hadden laten zien, moesten we onze auto parkeren, sleutels inleveren en ons melden in een kantoor. Best spannend, maar het ging supersnel. We kregen helemaal geen moeilijke vragen, alleen een gezellig kletspraatje en binnen een kwartier stonden we in de Verenigde Staten, jeej!

We hadden nog een lange rit voor de boeg naar Wilmington en reden al een flink stuk door de Adirondacks. Onderweg zagen we mooie glooiende heuvels, bergmeren en hier en daar zelfs wat Amish (helaas steeds te laat om een foto te maken). Helaas werd het weer onderweg erg slecht, flinke onweers- en stortbuien. We zijn daardoor ook regelmatig even gestopt om de ergste buien over te laten waaien.

Het laatste uur werd het steeds bergachtiger en mooier, we reden via Tupper Lake en Lake Placid (waar de Olympische Winterspelen meerdere malen zijn gehouden) naar ons hotel voor twee nachten: de North Pole Inn in Wilmington. Onderweg zagen we heel veel wandelpaden en skiliften, dit is een bijzonder populair wintersportgebied.

Eerste kennismaking met Wilmington

Adirondacks
Ons hotel (North Pole Inn) is te grappig voor woorden, het heeft namelijk een Kerstthema! Boven m’n bed hangt dan ook een afbeelding van de Kerstman en er staat zelfs een kerstboom. We hebben lekker even gerelaxed (waren we echt even aan toe na twee lange rijdagen) en aten in de plaatselijke sportbar een echte Amerikaanse maaltijd (burger met veel te veel patat). Na het eten maakten we nog een korte wandeling door Wilmington, echt een leuk dorpje.

Olympic Ski jumping in Lake Placid

Voor het eerst deze reis sliep ik als een blok en werd ik pas om half zeven wakker, geloof dat de jetlag verleden tijd is, fijn! Tijdens de reis naar Wilmington zagen we ze al boven de bomen uittorenen: de skischansen die gebruikt waren voren de Olympische Spelen in 1980. Dat bleek nou net een mooie toeristische attractie te zijn in deze regio, dus leuk om daar even te kijken (hoe vaak kom je nou een skischans tegen?).

Daar aangekomen bleek het hele Olympische centrum volop in gebruik, er waren zelfs kinderen (tussen de 10 en 15 jaar) bezig met freestyle sprongen in het zwembad. Supergrappig om al die mensen met ski’s in zwembroek te zien en ze maakten ook nog superenge sprongen!
Adirondacks

We gingen met de stoeltjeslift naar boven (ik bestierf het zowat, vind dat dus echt doodeng) en toen door naar de hoogste skischans. Hier kon je met een lift omhoog en had je een geweldig uitzicht op de omgeving. Heel bijzonder om een keer op zo’n skischans te staan, kan me echt niet voorstellen dat mensen op ski’s daar naar beneden durven gaan.

Op de wat kleinere schans (90 meter) waren ze zelfs flink aan het trainen. Dat ging hard!

Whiteface Mountain

Na een korte lunchbreak bij ons hotel gingen we naar de volgende attractie in de regio: Whiteface Mountain. Dit is de hoogste berg in de omgeving (ongeveer 1500 meter hoog). De weg ernaar toe was prachtig, wat een uitzichten!
Adirondacks

De lift naar de top was stuk (had ik denk ik ook niet in gedurfd, ging dwars door de berg heen), dus we moesten via een rotsachtig pad naar boven klauteren.

Eenmaal bovenaan gekomen hebben we uitgebreid genoten van het uitzicht, zo mooi! Was nog best lastig, het was daarboven bijzonder fris (11 graden) en het waaide erg hard.

Op de terugweg ging de zon opeens schijnen en zag het pad er nog gaver uit.
Adirondacks

De rest van de middag even lekker gerelaxed bij het hotel en genoten van de zon (als hij door de wolken heen kwam). ‘s Avonds aten we bij restaurant (met kerstthema) de Wilderness Inn, superlekkere vis en voor de verandering niet gefrituurd. Smullen!

De Adirondacks was wat mij betreft echt een fantastische stop voor een paar dagen om een beetje bij te komen en te genieten van de omgeving. Ben erg benieuwd wat de dag van morgen gaat brengen, want we hebben voor morgen nog helemaal niks geboekt. Jullie lezen in het volgende reisverslag.

Lees nu het volgende reisverslag: Dag 5 & 6: Roadtrip door New York State en Massachusetts

Do you like this post? Share it!

Co

Hoi! Ik ben Co en ik schrijf op deze website over mijn reisavonturen. Ook geef ik tips en zorg ik voor de nodige reisinspiratie. Ga je mee?