• Menu

Onverwacht langer in El Nido

Mijn volgende bestemming op de Filipijnen is El Nido. Een druk dorp, met veel toeristen in een prachtige baai. Ik heb hier lekker een paar dagen gerelaxt en genoten van het mooie weer (bijna geen regen). Helaas blijf ik hier iets langer dan gepland: er raast namelijk opnieuw een tropische storm over Palawan.

Op weg naar El Nido

Na een laatste relaxte ochtend in Port Barton (de zon scheen zowaar!) stapte ik aan het begin van de middag in het busje dat ons naar El Nido zou brengen. Na 3 rondjes door het dorp (onduidelijk waarom, ze communiceren hier niet echt), gingen we eindelijk op weg. De weg uit Port Barton was erg bumpy, door de vele regenval. We zaten zelfs een keer vast in de gladde modder, maar gelukkig wist de chauffeur ons daar snel uit te krijgen. De busrit naar El Ndo duurde ongeveer 5 uur en onderweg zag ik veel van het Filipijnse landschap. Veel oerwoud, rijstvelden en miniscule huizen. Ongelooflijk dat ze daar met een heel gezin wonen!
El Nido
Op het busstation van El Nido nam ik een trycicle (soort motor met zijspan en een afdakje) naar mijn hostel: Spin Designer. Dit is echt een superluxe hostel, met grote bedden en lekkere warme douches (een stuk beter dan mijn emmerdouche in Port Barton). In het hostel trof ik al snel Sofia, samen zijn we een hapje gaan eten op de drukke ‘strip’.

Video: van Port Barton naar El Nido

Relaxdag

El Nido staat bekend om z’n eilandtours, die je hier op elke straathoek kunt boeken. Aangezien ik ongeveer de enige ben die dat niet doet (ik ga al 5 dagen varen), liep ik ’s ochtends door een uitgestorven El Nido. Onderweg begon het echt te stortregenen, dus was wel blij dat ik niet op een boot zat.
El Nido
Ik heb een uurtje geschuild in een café en daarna knapte het weer flink op. Ik maakte een lange wandeling door het dorp en ben af en toe lekker even ergens gaan zitten. Mooiste plek tot nu toe is het restaurant Angel Wish, waar ik genoot van een heerlijke maaltijd met in boter gebakken gamba’s en een biertje. Wat een uitzicht!
Verder ben ik op het strand gaan liggen onder een palmboom (omdat het kan) en heb lekker gezwommen. Een heerlijke relaxdag!

Video: Relaxdag in El Nido

Nacpan Beach

Tijdens mijn tweede volle dag in El Nido ging ik samen met Sofia en Lizzie (mijn Canadese kamergenoot) met een busje naar Nacpan Beach. Dit strand ligt zo’n 20 kilometer ten noorden van El Nido en schijnt een van de mooiste stranden van de Filipijnen te zijn. Na een bumpy ride (het zal eens niet), kwamen we inderdaad aan bij een prachtig strand. Bijna vier kilometer lang, breed en overal palmbomen.
El Nido

Heerlijk! We hadden het weer ook nog eens mee, ondanks de (af en toe donkere) wolken, bleef het de hele middag droog. We hebben lekker veel gezwommen en wat heen en weer gewandeld. Helaas vond mijn zonnebril het ook heel erg fijn in de zee, dus die is daar achtergebleven (waarom had ik dat ding in vredesnaam opgezet?). We kwamen ook langs het dorpje Nacpan, waar de huizen gewoon op het strand staan. Lijkt me best een heftige plek als het stormt!
De terugweg was even spannend, want de chauffeur van het busje ging niet zo lekker over een heuveltje. Gevolg: er kwam veel rook onder de auto vandaan en een enorme stank! Na een paar minuten moesten we weer instappen, en dat vond ik toch best wel eng. Gelukkig zaten we al snel weer in El Nido.

Video: Nacpan Beach

Daar had ik een meeting bij het kantoor van Buhay Isla voor de vijfdaagse boottocht die ik vanaf zaterdag ga maken. Er gaan 14 mensen mee, waarvan het overgrote deel Nederlands is. Om mijn laatste avond in El Nido in stijl af te sluiten heb ik met Sofia, Lizzie en Lee (Ierse kamergenoot Sofia) lekker Filipijns gegeten en cocktails gedronken.

Vinta

Ooit gehoord van Vinta? Dat is (helaas) de tweede tropische storm die in korte tijd over de Filipijnen raast. Nou gaat deze veel zuidelijker dan de eerste en dus zou onze boottocht daar geen last van hebben. Toen ik vanmorgen aankwam bij het kantoor van Buhay Isla, was dat helaas toch wel het geval. De storm is iets gedraaid, waardoor er hier zoveel wind is, dat alle boottours zijn afgelast vandaag. Als het goed is vertrekken we morgen en wordt het een vierdaagse i.p.v. een vijfdaagse tour. Mijn hostel zit helaas al vol (het is zaterdagavond en bijna kerst), dus moest ik op zoek naar iets anders. Ik verblijf nu in een zeer basic kamer van Rico’s Beach Cottages (waar ik gelukkig om 9 uur ‘s ochtends al terecht kon) aan het strand, met een balkon en prachtig uitzicht op zee (location, location, location).
Op dit moment waait het erg hard in El Nido, maar de zon schijnt gewoon. Dus ik ga straks lekker even op het strand liggen. Mijn volgende verslag komt (hopelijk) vanuit Coron en dan vertel ik jullie alles over de eilandtour. Voor nu alvast: Merry Christmas!
El Nido

Vond je dit een leuk artikel? Deel 'm via onderstaande knoppen.