• Menu
Port Barton

Port Barton: een tropische storm en zonneschijn

Dat was toch best even een dingetje, die tropische storm (Urduja). Maar ondanks de storm en de grote hoeveelheid regen, heb ik toch enorm genoten van mijn verblijf in Port Barton, wat een heerlijk relaxte plek!

De tropische storm

Toen ik zondag ging slapen regende het al erg hard en in de loop van de nacht ging het ook nog eens heel hard waaien. Het was een herrie van jewelste, ik deed dan ook geen oog dicht. Vond het toch wel erg spannend allemaal! In de ochtend werd het wat rustiger, en heb ik nog een paar uur kunnen slapen. Tijdens het ontbijt (dat is gelukkig maar 15 meter lopen vanaf mijn hut) begon het weer heel hard te regenen, dus ben ik maar series gaan kijken. Na een paar uur werd het een soort van miezerregen en besloot ik eens rond te gaan kijken in Port Barton. Ik begon op het strand en daar was het echt een puinhoop. Door de storm was alle troep uit de zee daar terecht gekomen.
Port Barton

De wegen in het dorp waren nat, maar er waren gelukkig geen grote overstromingen. Het viel me in ieder geval enorm mee, ik had een veel grotere ravage verwacht.

Na de storm: zonneschijn!

Tijdens de lunch ontmoette ik een Hongaars meisje (Sofia), die ook alleen reist. Terwijl we zaten te praten gebeurde het onmogelijke: we zagen opeens blauwe lucht!
Port Barton

We besloten dan ook om samen naar het strand te gaan en lekker te gaan zwemmen, daarvoor zijn we tenslotte toch in de Filipijnen? Het water had een heerlijke temperatuur en de golven waren behoorlijk hoog (kwam ook nog een beetje door de storm), we hebben heerlijk gedobberd. Het weer werd ook steeds beter, dus zijn we lekker gaan chillen op het strand met een paar biertjes. Nu is het echt vakantie!

Avondeten deden we ook op het strand (ben er nu niet meer weg te slaan), alleen toen we klaar waren viel de stroom uit. En dan is het ook meteen stikdonker! Het begon ook weer te regenen, dus zijn we maar naar huis gegaan. Sofia slaapt toevallig in hetzelfde hostel in El Nido, dus die zal ik daar wel weer tegenkomen. Terug in mijn hotel bleef de stroom geregeld uitvallen, dus ben ik maar lekker vroeg gaan slapen. Was ook behoorlijk moe van al het reizen en de storm.

Video: Port Barton na de storm

Papawyan Falls

Ik werd pas na 10 uur wakker, heerlijk! Helaas bleek het een regenachtige dag. Ik heb eerst een paar uur zitten lezen op mijn veranda (wel lekker buiten zitten, maar niet nat worden 😊), omdat ik hoopte dat het in de middag zou stoppen met regenen. Na de lunch was dat nog steeds niet het geval, dus heb ik een paar drybags gekocht (daar kun je hier niet zonder, dan blijft er nog iets droog) en ben ik op pad gegaan. Ik had gehoord dat het niet ver lopen was naar de Papawyan Falls, dus dat leek me wel een leuke bestemming. Via een hoop onverharde wegen en ondergelopen voetpaden liep ik de jungle in. Tijdens mijn wandeling zag ik ook nog rijstvelden, dat blijven mooie uitzichten.
Port Barton

Onderweg kwam ik een heel klein Filipijns vrouwtje tegen met een enorm mes, dat een groot stuk met me mee liep. Ze bleek een ranger die iedereen in de gaten moest houden die naar de watervallen liep. Het laatste stuk was nog best een uitdaging, ik moest twee keer de rivier door (die best hoog stond vanwege alle regen). Maar gelukkig had ik waterschoenen aan met profiel, dus dat ging best goed.

Bij de watervallen aangekomen, zag ik mijn eerste wildlife. Ik had een bloedzuiger op m’n been, iew! Nadat ik die snel had verwijderd, heb ik flink wat foto’s gemaakt van de watervallen, mooi!

Op de terugweg checkte ik natuurlijk elke 5 minuten mijn benen, ik wilde niet weer zo’n ding op m’n been. Later zag ik ook nog een andere mooie waterval.

Port Barton

Op de weg naar het dorp kwam ik een Fransman en een Finse man tegen, met z’n drieën verder gelopen, grappige combi. De Finse meneer had een huurauto en kon al dagen niet wegkomen uit Port Barton vanwege de regen. Maar ik geloof niet dat hij het heel erg vond, haha! Rest van de avond niet veel meer gedaan, zo’n wandeling is nog best vermoeiend.

Video: Papawyan Falls

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, scheen de zon! Ik heb nog heerlijk een ochtend over het strand geslenterd en in een hangmat liggen lezen. Port Barton heeft mijn hart gestolen, wat een heerlijke plek. Niet te toeristisch, mooie stranden en superaardige mensen (iedereen wist m’n naam). Ik kan deze bestemming echt iedereen aanraden tijdens een reis door de Filipijnen!
Port Barton
Nu is het tijd voor mijn volgende bestemming: El Nido. Daar is het wat drukker en slaap ik (enige keer deze reis) in een hostel. Ik zal jullie er alles over vertellen in een volgend reisverslag.