• Menu
  • Menu
Inca Trail

Hoe & wat: de Inca Trail

De Inca Trail naar Machu Picchu is een van de mooiste meerdaagse wandelingen ter wereld. Je moet er echter wel wat voor regelen. Wat moet je doen voordat je vertrekt? En welke spullen moet je meenemen? In deze blog mijn tips & tricks voor het lopen van de Inca Trail.

This article is also available in English

Introductie

In heel Zuid-Amerika vind je oude wandelpaden die de Inca’s vroeger gebruikten om zich te verplaatsen (vooral in de omgeving van Cuzco). Het meest beroemde (en goedbewaarde) stuk is de Inca Trail naar Machu Picchu. Deze 43 kilometer lange wandeling start net voorbij Ollantaytambo en voert langs de Urubamba rivier, hoge bergpassen (de hoogste ligt op 4200 meter), door de jungle naar Machu Picchu. Onderweg kom je nog tal andere grote Inca ruïnes tegen. De tocht duurt vier dagen.

Wat is de beste tijd om de Inca Trail te lopen?

De Inca Trail is 11 maanden per jaar te belopen (in februari plegen ze onderhoud). Het regenseizoen is grofweg van december tot en met maart, dus dan zou ik het afraden. Het beste loop je de Inca Trail in het droge seizoen (mei t/m oktober), maar ook dan kan er regen vallen, dus zorg altijd voor regenkleding.

Hoe zit het met reserveren?

Per dag mogen 500 mensen starten met de Inca Trail. Dat klinkt veel, maar dit aantal is inclusief gidsen en porters. Onze groep (13 personen) had 20 porters, 2 koks en 2 gidsen, dus dan blijven er dus niet zoveel permits meer over voor toeristen. Zo snel mogelijk boeken dus! Vooral de permits voor de maanden juli en augustus zijn populair, die zijn snel uitverkocht. De start van de verkoop van permits voor het volgende jaar is meestal begin oktober, dus als je voor die tijd iets reserveert heb je grote kans dat je er eentje hebt. Permits worden alleen verkocht door organisaties die tours aanbieden, je kunt de Inca Trail dus niet in je eentje lopen.

Met welke organisatie ga je?

Machu Picchu gidsen
Dit vond ik echt lastig. Er zijn zoveel organisaties waarmee je de Inca Trail kunt doen! Het is handig om van te voren te besluiten rond welke datum je wilt starten en dan gewoon een aantal organisaties te mailen met je data en te vragen wat de kosten zijn. Zelf heb ik veel gehad aan deze lijst met touroperators en hier heb ik een stuk of vijf van gemaild. Niet iedereen had tours op mijn beschikbare data, dus die vielen al af.

Natuurlijk let je ook op de prijs, maar ik vond het niet zoveel schelen per organisatie. Als je een goedkopere tour boekt, betekend het namelijk niet dat je automatisch goedkoper uit bent. Bij sommige tours zijn porters bijvoorbeeld inclusief, en bij andere tours moet je die nog huren (of je moet al je spullen zelf willen sjouwen, wat ik niet zou aanraden). Denk daarnaast ook aan eten, tent, slaapmat en slaapzak.

Ik heb uiteindelijk geboekt bij Alpaca Expeditions, dit was wel een van de duurdere, maar alles zat erbij in. Ook de website is overzichtelijk en kun je met ze chatten als je een vraag hebt. Ik heb ook veel met ze gemaild en ze reageerden vrijwel altijd dezelfde dag. Bovendien zorgen zij goed voor hun porters (goede kleding en schoenen) en zonder porters ben je nergens.

Wat neem je mee

Qua kleding zoveel mogelijk laagjes (het ene moment loop je een dikke wintertrui met regenjas en het volgende moment in een t-shirt). Daarnaast praktische dingen als muggenspray, zonnebrand en (blaar)pleisters. En mijn beste aankoop waren wandelstokken, je knieën zullen je dankbaar zijn als je deze meeneemt (vooral bergafwaarts). Een paar snacks (bijvoorbeeld fruit en mueslirepen) zijn ook altijd handig, al werden die door Alpaca Expeditions verzorgd. Last but not least: zorg voor voldoende batterijen voor je camera (of telefoon als je daarmee foto’s maakt). Je wilt echt niet na vier dagen zonder batterij zitten als je eindelijk aankomt bij Machu Picchu.

Hoe bereid je je voor?

Wandelen, wandelen en wandelen. Je loopt tijdens de Inca Trail zo’n 10-17 kilometer per dag. Dit is op zich niet heel veel, maar door de hoogte krijg je toch minder zuurstof, waardoor je snel buiten adem bent. Het kan dan ook geen kwaad om wat conditie op te bouwen voordat je gaat. En traplopen is ook een goede oefening, want dat zal je tijdens de trail veelvuldig doen.

Nog een paar praktische dingen

Hygiëne: Verrassend genoeg zijn er best veel toiletten te vinden op de Inca Trail (vooral in het begin). Soms is dit bij mensen thuis, dan betaal je 1 sol (zorg er dus voor dat je wat muntstukken bij je hebt).
Porters: Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: de porters zijn fantastisch. Ze dragen je spullen, je eten, je tent en toiletten. Met 25 kilo op hun rug zijn ze veel sneller dan dat jij bent en het kamp staat altijd klaar als je aankomt op je bestemming. Nog leuker: je krijgt altijd applaus als je het volgende kamp hebt bereikt. Negeer ze vooral niet en begroet ze vriendelijk elke dag, ze verdienen het (en je krijgt er een big smile voor terug).
Wen aan de hoogte: Een groot deel van de Inca Trail ligt boven de 2500 meter en je kunt hier hoogteziekte krijgen. De meeste mensen starten in Cusco, zorg ervoor dat je daar minimaal twee dagen geacclimatiseerd bent voordat je een grote trek als de Inca Trail gaat doen. Andere tips om hoogteziekte te vermijden: veel water drinken, vermijd alcohol en doe vooral rustig aan.
Fooi: Tijdens de laaste avond is er een moment om de porters een fooi te geven. Dit kan een beetje awkward zijn, maar hou hier rekening mee. Dit doe je met de gehele groep en je kunt zelf beslissen wat je in de envelop stopt (ik heb onze porters iets van 120 sol gegeven). De gidsen kun je tijdens het afscheid na Machu Picchu tippen.

Tot zover mijn tips & tricks voor de Inca Trail. Heb je verder nog vragen? Stel ze gerust!

Vond je dit een leuk artikel? Deel 'm via onderstaande knoppen.
  • 10
  • 2
  •  
  • 25
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    37
    Shares

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 reacties