Nightjet review: hoe is het om in je eentje te reizen in de nieuwe Mini Cabin van de ÖBB Nightjet? Lees mijn ervaring van Wenen naar Nederland.
Reizen met de OBB Nightjet
Als soloreiziger ben ik altijd op zoek naar manieren om comfortabel en veilig door Europa te reizen en dat doe ik het liefst met de trein. Lange tijd hebben nachttreinen niet hoog op mijn verlanglijstje gestaan, maar sinds mijn reis met de European Sleeper een paar maanden geleden, leek het me wel leuk om het weer eens te proberen.
Toen ik aan het puzzelen was hoe ik met het OV het beste terug kon reizen van Bratislava naar Nederland, bleek dat ik vanuit Wenen zonder overstap naar Amersfoort kon reizen. Wenen ligt maar een uurtje treinen van Bratislava, dus je bent er zo.
Ik boekte een ticket voor de ÖBB Nightjet, niet alleen vanwege de route, maar ook omdat ik heel benieuwd was naar de nieuwe Mini Cabin. Deze compacte slaapplek is speciaal ontworpen voor soloreizigers en ik kon niet wachten om ’m zelf uit te testen.

Wat is de OBB Nightjet?
De ÖBB Nightjet is een nachttrein die wordt aangeboden door de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). De trein rijdt op verschillende routes tussen grote steden in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, België en Nederland. Naast de route Wenen – Amsterdam, kun je bijvoorbeeld ook van Innsbruck naar Amsterdam of Hamburg reizen.
Het idee is simpel: je stapt ’s avonds op de trein, slaapt onderweg en komt de volgende ochtend aan op je bestemming. Er zijn verschillende comfortklassen: van zitplaatsen tot ligrijtuigen en slaaprijtuigen met privécompartimenten. En sinds kort dus ook de Mini Cabin, een innovatieve optie die speciaal is ontwikkeld voor mensen die alleen reizen. Daarover vertel ik je hieronder meer.

Mini Cabin
De Mini Cabin is een nieuw type slaapvoorziening in de Nightjet-treinen, gericht op soloreizigers die net wat meer privacy willen dan in een gedeeld compartiment, maar geen heel slaaprijtuig hoeven te boeken. Je krijgt een eigen kleine cabine, met natuurlijk een bed, opbergruimte, stopcontact, tafeltje, leeslampje en zelfs een spiegel. Alles compact en slim ingericht. Het heeft wat weg van een Japans capsulehotel.

Je deelt het rijtuig met andere Mini Cabin-reizigers en de cabins zijn gestapeld. Zo heb je een Cabin boven en een Cabin beneden. De cabine zelf kun je afsluiten met een schuifdeur.
Het leek mij echt een uitkomst: geen slapende vreemden om je heen, een eigen plekje in de trein en toch een betaalbare optie. Ideaal als je net als ik vaak alleen reist. In deze Nightjet review vertel ik je straks precies hoe mijn reis in zo’n Mini Cabin verliep, inclusief de plus- en minpunten.
Nightjet review: zo verliep mijn reis van Wenen naar Nederland
De nachttrein vertrekt om 20.10 uur vanaf Wien Hauptbahnhof en ik ben er al ruim op tijd. Nog even snel een lekkere Pad Thai bij Som Kitchen (aanrader!) en een kop kamillethee halen, en dan loop ik rond 19.45 uur richting het perron. De trein staat al klaar.

Eerste indruk: wat een lange trein!
Wat me meteen opvalt: de trein is enorm lang. Ik moet naar rijtuig 435, dus dat is even doorlopen. Een steward checkt mijn ticket en wijst me mijn plek: cabin nummer 71, een lage Mini Cabin. De cabins zijn gegroepeerd per vier en ik ben de eerste die aankomt, dus ik kan rustig rondkijken.
De Mini Cabin: slim, compact en privé
In het midden van de vier cabins zit een trapje, met daartussen slimme opbergvakken: een grote voor je handbagage en een kleinere voor je schoenen. Ik zie pas later dat ik die met een pasje moet openen, die zit in een houder naast je rolluik. Mijn koffer past er net in en mijn schoenen stop ik in het andere vak.


Mijn rugzak past niet in de cabin zelf, maar gelukkig ontdek ik een extra luik onder het matras. Hier passen zowel mijn rugzak als wandelstokken in. Goed om te weten: dat luik zit alleen in de lage cabins, niet in de bovenste.
Handige snufjes aan boord
De Mini Cabin zit vol technische details. Je krijgt een kussen, een lakenzak, een deken, een flesje water en een koekje. Alles oogt fris en schoon.

Aan de zijkant zit een inklapbare tafel met daaronder een spiegel. Bij het hoofdeinde vind je een klein raampje met twee gordijnen: eentje die licht doorlaat en een volledig verduisterende. Naast het raam zit een schuifluik, wat handig is als je samen met iemand reist. Ervoor zit een houten plank waar je wat spullen op kunt leggen. Hierin zit ook een draadloos oplaadpunt, maar bij mij werkte die niet optimaal. Verder is er een gewoon stopcontact en een zwart touchscreen waarop je de lichten bedient en ziet of het toilet bezet is.


Een leuk extraatje: je kunt het licht in verschillende kleuren zetten. Mijn cabine veranderde afwisselend in een blauwe, paarse en rode cocoon.
De airco is mijn redder die avond: het is 35 graden buiten. Je voelt de luchtcirculatie goed en je kunt boven je hoofd ook nog ventilatieroosters openzetten.
En niet onbelangrijk: de Mini Cabin sluit je af met een rolluik. Van binnen schuif je ‘m met een hendel dicht, van buiten gaat ‘ie automatisch op slot. Vergeet dus niet je pasje mee te nemen als je de cabine uitgaat.

Slapen in de Nightjet
De trein vertrekt op tijd en alles verloopt soepel. Rond een uur of tien doe ik het rolluik en het verduisteringsgordijn dicht. Tijd om te slapen. Het bed ligt prima, maar ik moet eerlijk zijn: ik heb niet fantastisch geslapen. Ik slaap sowieso niet goed in rijdende voertuigen. Ironisch genoeg val ik pas echt in slaap als we ergens in Duitsland stilstaan.
Wat me wel opvalt: het is niet muisstil. Vooral het openen en sluiten van de rolluiken van andere cabins maakt nogal wat lawaai, ze gaan niet bepaald geruisloos. En dan heb ik nog oordoppen in. Rond een uur of zes wordt het licht en begint het geklets in de gang. We blijken omgeleid te zijn en doen opeens andere stations aan. Mijn buren zouden op een tussenstation uitstappen, maar die halte wordt overgeslagen, vandaar de consternatie.

Wakker worden met uitzicht
Ik blijf lekker in mijn cocon liggen. Met een boek, wat gedownloade series en het uitzicht uit het raam is het echt prima toeven. Je moet wel een beetje schuin liggen om goed naar buiten te kunnen kijken, maar dat went snel. De wifi aan boord doet het trouwens redelijk: niet supersnel, maar voldoende.
Rond acht uur komt de steward langs met een ontbijtje: twee pistoletjes met boter en jam en een kop thee. Simpel, maar welkom.

Aankomst in Nederland: zou ik het weer doen?
We komen uiteindelijk met zo’n anderhalf uur vertraging aan in Deventer, maar ik kan daar makkelijk overstappen naar Groningen. Ondanks het gebrekkige slapen kijk ik positief terug op deze ervaring. Ik vond het heerlijk om mijn eigen “kamertje” te hebben, alles was slim en netjes ingericht en ik voelde me helemaal op mijn plek.
Minpuntjes? Het kussen had wat dikker gemogen (opgelost met een opgevouwen trui) en het rolluikgeluid zou echt verbeterd mogen worden. Maar verder: dikke aanrader.
Zou ik weer een Mini Cabin boeken? Absoluut.

Andere opties voor overnachten in de Nightjet
Afhankelijk van je budget, comfortwens en reisgezelschap kun je kiezen uit verschillende types:
Zitplaats: de budgetoptie
De goedkoopste manier om met de Nightjet te reizen is een gewone zitplaats. Je deelt het rijtuig met andere passagiers en er zijn geen bedden, alleen stoelen. Geen aanrader voor een goede nachtrust, maar het kan prima werken als je een kort traject reist, of als slapen toch niet lukt in een bed. In deze rijtuigen vind je vaak ook plekken voor fietsen en bagage.
Ligrijtuig: basic maar prima
In het ligrijtuig slaap je in een eenvoudige 4-persoonscoupé. Je kunt kiezen voor een los bed (je deelt de coupé dan met andere reizigers), of de hele coupé boeken met vrienden of familie. Je krijgt een eenvoudig bed, een dekentje en kussen. Verwacht geen luxe, maar het is comfortabel genoeg voor een nacht. Deze optie is een goede middenweg als je betaalbaar wilt reizen, maar wel plat wilt liggen.
Tijdens het boeken kon ik voor dezelfde prijs een bed in een ligrijtuig of een Mini Cabin kiezen.

Slaaprijtuig: maximaal comfort
Wil je echt comfortabel slapen, dan is het slaaprijtuig de beste keuze. Dit zijn privécoupés voor een of twee personen en je hebt zelfs een eigen toilet en douche. Er zijn twee varianten:
- Comfort: standaard privécompartiment met alle basisvoorzieningen.
- Comfort Plus: net wat ruimer, met extra ruimte en comfort.
Ideaal als je met z’n tweeën reist of jezelf een beetje wil verwennen onderweg. Het slaaprijtuig is de duurste optie.
Faciliteiten in de trein
Wat kun je verwachten qua faciliteiten in de ÖBB Nightjet? Best veel eigenlijk, al is het allemaal vrij basic en functioneel:
Toiletten – In elk rijtuig zijn twee toiletten aanwezig, een voor dames en een voor heren. Tijdens mijn reis waren ze verrassend schoon en er was de hele rit toiletpapier.
Wasruimte – Een aparte ruimte om je tanden te poetsen of je even op te frissen. Niet heel ruim; omkleden lukte mij hier niet, maar de toiletten zijn daar wel geschikt voor.
Bagagevakken – Grote koffer of backpack mee? Die past vaak niet in de Mini Cabin, maar kan in het zitrijtuig worden opgeborgen. Je kunt je bagage hier vastzetten met een kabel die je opent en sluit met je cabinepasje.

Fietsenstalling – In sommige treinen is er ruimte om je fiets mee te nemen. Deze plek bevindt zich meestal in of naast het zitrijtuig. Vergeet niet om bij je boeking expliciet een fietsplek te reserveren, want het aantal is beperkt.
Eten en drinken – Er is geen barrijtuig in de nieuwe Nightjet. Op sommige plekken kun je wel via een QR-code eten en drinken bestellen. Of vraag het even aan de steward in jouw rijtuig. Zelf neem ik ook altijd wat snacks mee.
Aangepaste slaapcabines – In rijtuigen met lage instap zijn speciale cabines voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Deze zijn ruimer en beter toegankelijk. Let op: dit moet je apart boeken.
Praktische tips voor je nacht in de Nightjet
Met een beetje voorbereiding wordt je reis een stuk comfortabeler. Dit zijn mijn persoonlijke tips voor een fijne nacht in de ÖBB Nightjet:
- Neem een grote fles water mee – Je krijgt een klein flesje in je cabine, maar dat is zo leeg. De lucht in de trein is vrij droog, dus extra water is geen overbodige luxe.
- Oordoppen zijn geen overbodige luxe – Je hoort ’s nachts regelmatig andere reizigers en het openen/sluiten van de rolluiken is best luid. Met oordoppen kun je toch wat meer rust pakken.
- Neem eventueel een eigen kussensloop of reiskussentje mee – Het kussen is vrij dun. Zelf vouwde ik er een trui onder, maar een eigen (opblaasbaar) kussentje kan net wat fijner zijn.
- Slippers mee voor toiletbezoek – De vloeren bij de toiletten en in de wasruimte zijn soms nat. Slippers of sandalen zijn dan echt prettig.
- Neem snacks of een lichte maaltijd mee – Er is geen barrijtuig en het aanbod dat je kunt bestellen is beperkt. Een broodje, wat fruit of iets anders makkelijks is handig om bij de hand te hebben.
- Kleding voor laagjes – De temperatuur in de trein is meestal prima, maar soms net iets te warm of te fris. Met laagjes kun je daar makkelijk op inspelen.
- Download je entertainment vooraf – De wifi werkt, maar is traag. Films, series, boeken of muziek download je dus het best van tevoren.

Boek je eigen Mini Cabin in de OBB Nightjet
Waarom zou je kiezen voor de ÖBB Nightjet? Omdat het een comfortabele, milieuvriendelijke en stressvrije manier is om door Europa te reizen. Geen wachtrijen op het vliegveld, geen gedoe met handbagage, gewoon instappen en de volgende ochtend op je bestemming wakker worden.
De Mini Cabin is wat mij betreft echt een uitkomst voor soloreizigers. Je hebt je eigen cocon, privacy, slimme opbergruimte en allerlei handige snufjes. Het is niet de goedkoopste optie (dat is het zitrijtuig), maar ik vond het elke euro waard.
Zelf boekte ik mijn Mini Cabin via NS International. Groot voordeel: je kunt hier aangeven of je een bovenste of onderste cabine wilt (ik koos voor de onderste, dan hoef je niet te klimmen én heb je extra opbergruimte onder het bed). Ook is de klantenservice in het Nederlands, wat fijn is als je vragen hebt of geld terug wilt vragen bij vertraging.
De Mini Cabin is op dit moment alleen beschikbaar in de nieuwste Nightjet-treinen, zoals op de route Wenen – Amsterdam. Ze zijn populair, dus op tijd boeken is wel slim als je zeker wilt zijn van je eigen cabine.
Lees meer over treinreizen in Europa
Wil je je verder verdiepen in het reizen per trein? Dan zijn dit fijne boeken om te lezen of cadeau te doen.
Tussen de rails – De 35 mooiste treinreizen van Europa (Sander Groen)
Perron Europa – Op reis met de trein (Bart Giepmans & Bonita van Lier)
Zelf reis ik regelmatig met de trein door Europa en op deze website vind je dan ook volop tips en inspiratie. Lees ook:
- Europese steden met de trein: 10 tips voor een toffe stedentrip
- European Sleeper review: mijn ervaring met de nachttrein naar Innsbruck
- Treinreis Noord-Italië: route voor 2 weken
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan krijg je de leukste reisverhalen en beste reistips in je mailbox.
Hoi, en wat leuk dat je deze disclaimer leest! Zoals je misschien begrijpt kost het onderhouden van een website geld. Daarom zou ik het fijn vinden als je iets koopt of boekt via de links in dit artikel. Zo krijg ik een kleine commissie waarmee ik deze website kan onderhouden. Het kost jou niets extra. Dank je wel! Steun Op reis met Co.




Leave a reply