European Sleeper review_ mijn ervaring met de nachttrein naar Innsbruck

European Sleeper review: mijn ervaring met de nachttrein naar Innsbruck

In deze European Sleeper review deel ik mijn ervaring met de nachttrein van Eindhoven naar Innsbruck. Hoe comfortabel is de reis en is het een aanrader?

Reizen met de European Sleeper

Als fervent treinreiziger heb ik nog nooit eerder met een nachttrein gereisd. Toen ik een uitnodiging kreeg voor een persreis naar Innsbruck met de European Sleeper, hoefde ik niet lang na te denken. Niet alleen leek Innsbruck me een geweldige bestemming, maar dit was ook meteen de perfecte kans om met de nachttrein door Europa te reizen. Het leek me geweldig om ‘s avonds in het vlakke Nederland in te stappen en de volgende ochtend wakker te worden tussen besneeuwde bergtoppen.

Maar ik was ook benieuwd. Zou ik wel goed kunnen slapen? Hoe comfortabel is de trein? En is het echt zo’n ontspannen manier van reizen als iedereen zegt? In deze European Sleeper review neem ik je mee in mijn ervaring, van Eindhoven naar Innsbruck en weer terug.

Wat is de European Sleeper?

De European Sleeper is een nieuwe nachttrein die sinds 2023 rijdt en een duurzaam alternatief is voor vliegen. Het is geen reguliere treindienst zoals de ÖBB Nightjet, maar een privé-initiatief dat nachttreinen terug op de kaart wil zetten. De trein rijdt momenteel van Brussel via Nederland naar Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk en er zijn plannen om de route verder uit te breiden. Zo staat een verbinding met Barcelona in Spanje ook op de planning.

European Sleeper review: mijn ervaring

Ik reisde met de European Sleeper van Eindhoven naar Innsbruck. Deze trein start in Brussel en heeft als eindbestemming Venetië, al moet je in Innsbruck en Verona helaas een paar keer overstappen om daar te komen. Omdat ik uit moest stappen in Innsbruck had ik daar verder geen last van en kon ik in een keer van A naar B reizen.

Van Eindhoven naar Innsbruck

Met gezonde spanning en een flinke koffer sta ik op vrijdagavond op het perron in Eindhoven. Ik ben niet de enige, het staat vol met mensen met ski’s, snowboards en grote tassen. Gaat dat allemaal passen?

European Sleeper op station Eindhoven

De trein komt keurig op tijd het station binnenrollen. Het is even zoeken naar de juiste couchettes, want we reizen met z’n vijven en delen twee compartimenten. Al snel vinden we onze plek en kunnen we gaan zitten. De couchettes zijn bedoeld voor vijf of zes personen, maar ik deel de mijne slechts met een andere reiziger. We hebben dus genoeg ruimte. Mijn koffer past moeiteloos onder de bank en er is boven ook nog een flinke bagageruimte. Op de tafel staan een paar flesjes water als welkomstcadeau.

In de couchette van de European Sleeper

Samen met mijn groepje lopen we naar de restauratiewagen vooraan in de trein. Hij is niet groot, maar ook niet helemaal vol. Gewoon gezellig. De après-ski muziek staat al op en de sfeer zit er al snel goed in.

In Venlo staan we behoorlijk lang stil, maar daarna rollen we rustig Duitsland binnen. Rond elf uur zoek ik mijn bed op. Ik slaap op het bovenste bed en moet even puzzelen met het trapje en de dekens. Je krijgt een soort lakenzak met daaroverheen een warmere deken, plus een kussen. Het ligt eigenlijk wel lekker!

Voor het slapengaan fris ik me nog even op in het toilet. Elke coupé heeft twee toiletten en daarnaast nog een paar kleine ruimtes met een wasbak. Daarna doe ik een poging om te slapen. Of het de adrenaline is of het gehobbel van de trein weet ik niet, maar in slaap komen lukt me niet goed.

In Keulen stappen nieuwe reizigers in. Ze hebben een bed geboekt in de couchette naast die van ons, maar de passagiers die er al in liggen hebben de deur op slot gedaan. Er wordt flink op de deur gebonkt en ik hoor niet helemaal hoe het afloopt. Ik probeer vooral te slapen. Gelukkig lukt dat uiteindelijk en net voordat we München binnenrollen, word ik wakker. De zon komt op, we rijden stapvoets en opeens zie ik een prachtige oranje vos langs het spoor dwalen. Zo mooi om te zien!

Na München gaat het snel. De steward brengt ons een ontbijtbox met een kaiserbroodje, crackers, smeersels, yoghurt en koffie of thee. Ik zit zo ongeveer tegen het raam geplakt. De bergen worden hoger en hoger en overal zie ik besneeuwde toppen. Ik geniet met volle teugen.

Keurig op tijd rollen we het station van Innsbruck binnen. Ondanks dat ik niet geweldig heb geslapen, vond ik het een ontzettend relaxte manier van reizen. Zo fijn dat je niet langs een bagageband hoeft te wachten, maar gewoon kunt uitstappen en meteen op je bestemming bent.

Van Innsbruck naar Eindhoven

Na een paar fijne dagen in Innsbruck en omgeving (dit was mijn eerste wintersporttrip ooit!) is het tijd om terug te reizen naar Nederland. De trein staat al op het station als we aankomen, ruim een half uur te vroeg. We zoeken onze couchettes weer op en merken meteen dat het een stuk rustiger is dan op de heenweg. Geen verrassing, want op de heenreis begon net de voorjaarsvakantie, terwijl het nu midden in de week is.

Couchette in de nachttrein van Innsbruck naar Eindhoven

Vandaag sla ik de restauratiewagen over en blijf lekker in de couchette. Even lezen, bijkomen van de afgelopen dagen en genieten van het ritme van de trein die over het spoor dendert. Dat voelt altijd zo lekker, vind je niet?

Terug in de nachttrein - Innsbruck

Ik maak mijn bed op tijd op. Deze keer moet de trap aan de andere kant, dus het is weer even puzzelen. Uiteindelijk lukt het en ik kruip er lekker vroeg in. Inslapen wil opnieuw niet zo snel, ik dommel vooral en val pas na twee uur echt in slaap.

Opgemaakt bed in de European Sleeper

Rond een uur of zeven sta ik op. Het is al licht en ik had verwacht dat we nu ongeveer in Keulen zouden zijn, maar niets is minder waar. Bij Frankfurt hebben we een flinke omleiding gehad, waardoor we inmiddels bijna twee uur vertraging hebben. Gelukkig heb ik vandaag geen verdere plannen, dus ik vind het niet zo erg. Ik staar lekker uit het raam en zie de zon opkomen boven Koblenz. Wat een plaatje niet?

Zonsopkomst bij Koblenz - gezien vanuit European Sleeper

Omdat het zo rustig is in de trein, zijn de toiletten nog vrij schoon en nooit bezet. Dat is dan wel weer een voordeel. We kletsen lang met de steward, die het ook niet druk heeft, en krijgen zelfs een kopje koffie aangeboden. Eigenlijk is het best gezellig.

Toiletruimte European Sleeper

In Keulen staat de trein even stil omdat er nog verse broodjes voor het ontbijt worden gebracht. Ik maak van de gelegenheid gebruik om even naar buiten te stappen en wat frisse lucht te halen. Daarna gaat het vrij voorspoedig en zijn we snel in Nederland. Met twee uur vertraging, maar zoals ik al zei, ik vind het echt niet erg. Ik zou deze nachttrein zo nog een keer nemen.

Video van mijn reis met de European Sleeper van Innsbruck naar Eindhoven

@opreismetco Voor het eerst met de nachttrein 🚂 Ik reisde met de European Sleeper van Eindhoven naar Innsbruck (Oostenrijk) en weer terug en dat was een leuke ervaring! Ik sliep samen met een collegablogger in een 5-persoons couchette en we hadden alle ruimte. Er liggen lakens, dekens en kussens klaar, dus je kunt meteen je bed opmaken en gaan slapen. Maar als je zin hebt in extra gezelligheid, dan kun je ook altijd nog een drankje doen in de bistro. 's Ochtends wordt er een ontbijtje gebracht (wel apart bijbestellen) en kun je nog een paar uurtjes uit het raam staren. Helemaal prima en ik wil dit zeker vaker gaan doen! Heb jij al eens met de nachttrein gereisd? #nachttrein #Europeansleeper #Eindhoven #innsbruck #nighttrain #treinreizen #metdetrein #reizen #reisblogger #vakantie In samenwerking met @europeansleeper en @Check-in PR ♬ Show Me the Good Stuff – Becca Lynn

Waarom kiezen voor European Sleeper? Voor- en nadelen

Reizen met de European Sleeper is een compleet andere ervaring dan vliegen of overdag met de trein reizen. Het heeft zowel veel voor- als nadelen.

Voordelen van de European Sleeper

  • Duurzaam alternatief voor vliegen – De nachttrein is een van de meest milieuvriendelijke manieren om door Europa te reizen. Het heeft een veel lagere CO₂-uitstoot dan een vlucht en daarbij heb je ook geen stress op een luchthaven.
  • Reizen zonder overstappen – Met de European Sleeper kun je in één keer vanuit Nederland naar bestemmingen als Berlijn, Praag of Innsbruck reizen. Geen gedoe met overstappen midden in de nacht, wat bij andere nachttreinen soms wel het geval is.
  • Tijdwinst en efficiëntie – Je reist terwijl je slaapt, waardoor je geen waardevolle vakantiedagen verspilt. In plaats van een lange dag in de trein of een vroege vlucht met wachttijden, kom je ‘s ochtends fris aan en kun je direct op pad.
  • Geen bagagegedoe – Geen regels over vloeistoffen of beperkte handbagage. Je stapt in met je koffer en hebt je spullen altijd bij de hand. Geen wachtrijen bij de bagageband na aankomst.
  • Het personeel – Tijdens beide reizen had ik prettig contact met het treinpersoneel. Bijna iedereen groette altijd met een grote glimlach en ze maakten graag een praatje. Tijdens het uitstappen in Eindhoven hielp iemand zelfs met mijn koffer op het perron. Zo attent! Ik had echt het idee dat ze er ontzettend veel plezier in hadden om mee te werken aan dit initiatief.

Nadelen van de European Sleeper

  • Prijs vs comfort – Hoewel de nachttrein een unieke ervaring biedt, is het meestal niet goedkoper dan een vlucht. Vooral als je kiest voor een slaapcoupé, kan de prijs hoger uitvallen dan je misschien verwacht.
  • Slaapkwaliteit is wisselend – Niet iedereen slaapt goed in een rijdende trein. Je moet rekening houden met schommelingen, geluiden en het delen van een coupé met onbekenden als je niet een eigen slaapcoupé boekt.
  • Verouderde treinstellen – De European Sleeper maakt gebruik van vrij oude rijtuigen, soms uit de jaren 60 of 70. Dit merk je aan de uitstraling, de afwerking en het comfort.
  • Mogelijke vertragingen – Treinen kunnen te maken krijgen met omleidingen en vertragingen, vooral op lange trajecten door Duitsland. Dit kan invloed hebben op je verdere reisplannen.
  • Beperkte voorzieningen – De restauratiewagen is klein en heeft een beperkt aanbod. Voor een volledig diner moet je vooraf reserveren. Ook de toiletten en wasruimtes zijn vrij basic.

Conclusie

De European Sleeper is een fijne optie als je duurzaam en ontspannen wilt reizen zonder het gedoe van luchthavens. Het comfort hangt af van je verwachtingen en of je goed slaapt in een rijdende trein. Houd er rekening mee dat de rijtuigen verouderd zijn en niet dezelfde luxe bieden als sommige andere nachttreinen. Als je dat niet erg vindt en houdt van het avontuur van een nachttrein, dan is dit absoluut een aanrader.

Praktische tips voor reizen met de European Sleeper

Voor je de nachttrein instapt is het handig om je een beetje voor te bereiden. Dit zijn een paar tips die er voor zorgen dat je reis nog soepeler verloopt.

Neem oordopjes en een slaapmasker mee

Treinen maken geluid en niet iedereen in de coupé heeft hetzelfde slaapritme. Oordopjes helpen om het gerammel van de trein en snurkende medereizigers te dempen. Een slaapmasker of buff is ook geen overbodige luxe, want het licht in de gang blijft de hele nacht aan en onderweg passeer je soms fel verlichte stations. Er zijn gordijnen, maar die sluiten niet altijd perfect.

Kies je plek slim

Als je de keuze hebt, boek dan een bed onderin. Dat scheelt geklim en je hebt je bagage makkelijker bij de hand. De bovenste bedden zijn vaak wat krapper en minder makkelijk bereikbaar, zeker als je veel bagage hebt. Toch moet ik zeggen dat ik prima heb gelegen op het bovenste bed, dus het hangt er maar net vanaf wat je prettig vindt.

Zorg voor comfortabele kleding

Reizen in een nachttrein betekent dat je veel zit en ligt, dus draag iets waarin je prettig kunt slapen. Een joggingbroek of legging met een zachte trui is ideaal. De temperatuur in de trein kan nogal wisselen, dus laagjes zijn handig. Zo kun je makkelijk iets uittrekken als het te warm wordt. Wat ik zelf was vergeten, waren slippers. Die zijn ideaal, zodat je niet steeds je schoenen aan hoeft te trekken als je naar het toilet gaat.

Neem extra snacks en drinken mee

De restauratiewagen heeft een beperkt aanbod en de prijzen kunnen hoger zijn dan je gewend bent. Het is handig om zelf wat snacks, water en eventueel een warme drank in een thermosfles mee te nemen.

Bereid je voor op eenvoudige sanitaire voorzieningen

De toiletten en wasruimtes zijn eenvoudig. Wil je je ‘s ochtends een beetje fris voelen? Neem dan vochtige doekjes of desinfectiegel mee. Een klein toilettasje met een tandenborstel en deodorant binnen handbereik is ook handig.

Wees op tijd op het station

De European Sleeper stopt maar kort op de stations in Nederland, dus je hebt weinig tijd om in te stappen. Zorg dat je ruim op tijd op het perron staat en check van tevoren waar jouw rijtuig ongeveer stopt.

Beveilig je spullen

Hoewel de kans op diefstal klein is, kan het geen kwaad om je tas of koffer met een klein slotje af te sluiten en belangrijke spullen zoals je paspoort en telefoon dicht bij je te houden, bijvoorbeeld in een heuptasje of onder je kussen.

Stel geen al te strakke planning op na aankomst

Nachttreinen kunnen vertraging oplopen, zoals ik zelf merkte op de terugweg. Heb je een aansluitende trein of een activiteit gepland? Zorg dan voor voldoende speling zodat je geen stress hebt als je later aankomt dan verwacht.

Boeken & alternatieven

Dit waren mijn tips en ervaringen met de European Sleeper. Wil je met deze of een andere nachttreinreizen? Dan is het goed om vooraf te weten welke reisklassen er zijn en hoe je je ticket boekt. Daarnaast zijn er alternatieven als je liever overdag reist of een andere nachttrein overweegt.

Hoe boek je een ticket voor de European Sleeper?

Tickets voor de European Sleeper zijn op dit moment alleen te boeken via de officiële website. De trein rijdt momenteel op de route Brussel – Amsterdam – Berlijn – Dresden – Praag. In de wintermaanden is er een verbinding via Keulen naar Innsbruck en Venetië.

Welke reisklassen zijn er?

De European Sleeper biedt drie verschillende soorten zit- en slaapplaatsen aan:

  • Zitplaatsen – De goedkoopste optie. Je reist in een gewone treincoupé met stoelen die ver achterover kunnen, maar dit is verre van ideaal voor een goede nachtrust.
  • Couchettes (tot 6 personen) – Een comfortabele middenoptie. Je deelt een coupé met maximaal vijf anderen en slaapt op eenvoudige uitklapbare bedden.
  • Privécoupés (tot 3 personen) met eigen wastafel – De duurste, maar meest comfortabele keuze. Je hebt een coupé voor jezelf (of je reist met maximaal twee anderen) en beschikt over een eigen wastafel.

Hoe meer comfort, hoe duurder het is. Sommige plaatsen/data zijn snel volgeboekt, dus het is handig om zo vroeg mogelijk te reserveren.

Alternatieven voor de European Sleeper

Wil je naar bestemmingen als Innsbruck, Praag of Venetië maar liever niet met de European Sleeper reizen? Dan zijn er twee goede alternatieven.

  • Reizen met overdagtreinen – Als je liever niet slaapt in een trein, kun je ook overdag reizen. Vanuit Nederland kun je met de ICE International naar Duitsland reizen en daar overstappen op hogesnelheidstreinen of regionale treinen naar Oostenrijk of Tsjechië.
  • ÖBB Nightjet – Dit is de reguliere nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen en over het algemeen wat luxer dan de European Sleeper. Lees hier mijn review van de reis Wenen-Deventer in de Mini Cabin.

Beide opties kun je heel gemakkelijk boeken via NS International.

Lees meer over treinreizen in Europa

Zo, dit waren mijn tips voor de European Sleeper! Het is ontzettend leuk om Europa te ontdekken met de trein. Dit zijn een paar fijne boeken vol tips en inspiratie voor de mooiste treinreizen in Europa.

Europa met de trein

Treinreizen in Europa

Zelf heb ik ook al veel mooie treinreizen gemaakt en daarom kun je op deze website ook meer tips vinden over reizen met de trein. Lees ook:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan krijg je de leukste reisverhalen en beste reistips in je mailbox.

Ik bezocht Innsbruck op uitnodiging van Check-in PR en Innsbruck Tourismus. Ik geef altijd mijn eerlijke mening over een bestemming. Lees op deze pagina meer over samenwerken met Op reis met Co. Dit artikel bevat ook enkele affiliate links. Als je iets boekt of koopt via deze links kost dat jou niets extra, maar krijg ik een kleine commissie. Hiermee kan ik deze website verbeteren. Steun deze website.

Co

Als introvert meisje uit de provincie droomde ik altijd al van lange verre reizen. Ik dacht dat het altijd bij dromen zou blijven, maar inmiddels reis ik 6 tot 8 maanden per jaar en wandel ik duizenden kilometers in de mooiste natuurgebieden. Op deze website lees je alles over mijn favoriete bestemmingen en wandelroutes.

Bekijk alle artikelen

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.