• Menu
Girona

Dag 21, 22 & 23: Verdwalen in Girona en weer op bezoek bij Dalí

Na een welverdiende relaxdag na de heftige (maar prachtige) wandeltocht van dinsdag, waren de afgelopen dagen weer lekker cultureel: ik dwaalde door Girona en bezocht het bijzondere huis van Salvador Dalí in Port Lligat.

Ultieme relaxdag

Woensdag zijn we allemaal nog moe van de lange wandeling, dus doen we vrij weinig. Een deel van de familie gaat ‘s ochtends nog naar de lokale markt, maar niet iedereen had daar zin in (waaronder ik), dus wij gaan lekker naar het strand. Zwemmen, lezen en genieten van de heerlijke zon aan de Costa Brava (inclusief verkoelend windje). Dit is ook de enige foto die ik woensdag heb gemaakt, dat zegt denk ik genoeg, haha!

Verdwalen in Girona

Donderdag zijn mijn broertjes, zusje en vriend en mijn vader van plan om te gaan fietsen. Daar had ik weinig behoefte aan, en wilde erg graag naar Girona. Mijn moeder wilde wel mee, alleen voelde zij zich niet lekker, dus die bleef thuis, jammer! In mijn eentje vertrok ik met de trein naar Girona. Ik had alleen maar gehoord dat het een mooie stad was, maar me verder niet echt ingelezen, dus liet me verassen. Na een paar drukke winkelstraten kwam ik uit bij het water, waar ik me meteen in Florence waande. Mooie kleuren hebben de huizen hier!

Daarna wandel ik in de richting van de kathedraal (meestal een goed centraal punt tijdens een citytrip) en verdwaal meteen in de Joodse buurt. Overal trappetjes, gangetjes en sluiproutes, ik hou daar enorm van.

Girona

Bij de kathedraal aangekomen ga ik even op een terrasje zitten om de stad in me op te nemen. Sommige plekken komen me op de een of andere manier bekend voor en na wat googlen blijkt dat hier veel scenes van het zesde seizoen van Game of Thrones zijn opgenomen. Voor de liefhebbers: deze kathedraal werd gebruikt als de Great Sept of Baelor.

Daarna verdwaal ik in de straten achter de kathedraal. Ik wandel over de oude stadsmuur en sla alle mooie straten in die ik tegenkom. Wat is het hier geweldig mooi!

girona

Helaas is het dan weer tijd om richting het station te gaan. Ik zou hier nog wel langer willen blijven, maar de treinen gaan maar 1x per 2 á 3 uur, dus ik moet deze wel halen. Die paar uurtjes verdwalen in Girona zijn me erg goed bevallen, ik kom hier graag nog een keer terug. Wat een mooie stad!

Op bezoek bij Salvador Dalí

Vrijdag is alweer onze laatste volle dag in Spanje, wat is deze week voorbij gevlogen! Vandaag staat er nog een Dalí onderdeel op ons programma: we gaan naar zijn huis in Port Lligat. In dit huis heeft hij het grootste deel van zijn leven gewoond, en heeft hij ook veel bekende werken geschilderd. Het is regelmatig verbouwd, waarbij er nieuwe delen zijn bijgebouwd, wat het huis een hele gekke structuur geeft. Alles is scheef en overal zie je gekke hoeken. Echt een huis van een kunstenaar.

girona

Voor dit huis moet je een reservering hebben (iedere tien minuten mogen er tien mensen naar binnen) en gelukkig had mijn moeder die weken geleden al gemaakt. Het leuke hiervan is dat je echt het idee hebt dat je een privérondleiding hebt, je mag echt even binnenkijken. Je start o.a. in de hal en de bibliotheek, waar meteen alle opgezette dieren opvallen.

Daarna wandel je door zijn atelier (waar nog een aantal werken staan waar hij mee bezig was) en de slaapkamer, supergaaf om te zien.

Tot slot wandel je door de tuinen vol olijfbomen, waar in iedere hoek iets moois is te ontdekken. Vooral het ei komt regelmatig terug (was ook al veel te zien in het Dalímuseum in Figueres).

Mocht je in de buurt zijn, het is echt de moeite waard! Een hele bijzondere plek om rond te lopen, je maakt op deze manier echt kennis met gedachtenkronkels van Dalí. En omdat ze er maar zo weinig mensen toelaten is het er ook helemaal niet druk.

Daarna rijden we dwars door de bergen naar het dorpje Palau-Saverdera, waar we gaan lunchen bij Nou Fusion, een van de betere restaurants in deze streek. Een heerlijke maaltijd met een fantastisch uitzicht, wat wil je nog meer?

Thuis aangekomen hebben we nog een laatste keer genoten van ons fijne huis, ik ga dat uitzicht echt enorm missen. Een heerlijke week die echt voorbij is gevlogen. Morgen weer langzaamaan terug naar Nederland. Ben benieuwd wat voor moois we onderweg nog tegenkomen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel 'm via onderstaande knoppen.