• Menu
Carcassonne

Dag 24, 25 & 26: Via Carcassonne terug naar Amsterdam | Reisverslag

De week in Spanje is voorbij gevlogen en ik heb met mijn familie enorm genoten van dit prachtige land. Vanuit Spanje rij ik in drie dagen met mijn broertje terug naar Amsterdam, waarbij we onderweg even stoppen in het mooie Carcassonne.

Doei Spanje, hallo Frankrijk

Na een snel ontbijt op ons fijne terras, nemen we afscheid van iedereen en stappen mijn broertje en ik in de auto. Op naar het noorden! Mijn zusje en haar vriend rijden het eerste uur achter ons aan, zij gaan nog een weekje vakantie vieren in de Alpen. We rijden langs een prachtige kustweg naar Frankrijk en we zijn binnen een half uur bij de grens.

Carcassonne

Ons plan om langs de kust via richting Narbonne te rijden valt in het water, want er staat veel file langs de kust. Het is een prachtige dag en blijkbaar heeft iedereen het plan om naar het strand te gaan. We besluiten om richting het binnenland te gaan. Na een paar uur rijden komen we aan op de plek die ik echt een keertje wilde bezoeken: Carcassonne.

Even ronddwalen in Carcassonne

We rijden door een buitenwijk van de stad en aan de linkerkant doemt er een groot kasteel op, wat een gaaf gezicht! We parkeren in de buurt en na tien minuten lopen staan we binnen de eeuwenoude stad. Het is er druk en dat is niet zo gek, want Carcassonne is na Parijs en de Mont Saint-Michel de grootste toeristische trekpleister van Frankrijk. We dwalen een beetje door de straten op zoek naar een plek om te lunchen. Dat doen we in een mooie binnentuin en uiteraard bestel ik Moules Frites, mijn favoriete maal in Frankrijk. Het smaakt heerlijk!

Carcassonne

Na nog een korte wandeling in deze bijzondere middeleeuwse stad is het tijd om verder te gaan, we hebben nog een lange rit voor de boeg.

Dwars door de bergen richting Clermont-Ferrand

We vermijden de tolwegen tijdens onze rit naar Nederland (want daar is het druk en het kost een vermogen) en rijden via kleine wegen richting het noorden. We komen door de mooiste dorpjes en zien (vooral in de provincie Languedoc) prachtige uitzichten.

Carcassonne

Helaas schiet het niet zo op via al deze mooie wegen en besluiten we bij Millau de snelweg op te gaan. Voordat we daar aankomen, zien we het indrukwekkende viaduct van Millau, de hoogste brug ter wereld.

Op de snelweg gaat het snel. Iets te snel, want de auto krijgt problemen met de koelvloeistof, waardoor we even een stop moeten maken. Gelukkig weet mijn broertje alles van auto’s en kunnen we na een dik uur afkoelen weer verder rijden. In ons hotel (Artemis Hotel in Brioude) duiken we meteen ons bed in, dit was wel een erg lange rijdag. Even opladen voor morgen.

Doei Frankrijk, hallo België

Zondag is een dag met veel kilometers asfalt. We rijden veel en houden weinig stops. De omgeving verrast ons nog regelmatig, Frankrijk is zo mooi!

Carcassonne

Rond een uur of zes komen we aan in België, waar we een hotel hebben geboekt in het dorpje Bouillon (Hotel Bouillon). Een prachtig plekje in de Ardennen en vanuit onze hotelkamer hebben we uitzicht op de Burcht van Godfried (van Bouillon). Een leuke plek om even een paar uur te relaxen, er is genoeg te zien.

Home sweet home

De laatste rit is gelukkig vrij kort, ik heb lang genoeg in de auto gezeten deze vakantie, haha! Zonder files zijn we binnen twee uur België uit en rijden we het gestructureerde Nederland binnen. Wat een verschil met de laatste weken! Overal keurig asfalt en borden die goed leesbaar zijn. Dat is op z’n tijd toch best prettig.

Carcassonne

In Amsterdam ben ik blij om m’n nieuwe huisje weer binnen te stappen na 3,5 week. Home sweet home! Het was een prachtige en zeer afwisselende vakantie. Ik kreeg tijdens mijn reis veel leuke reacties op mijn blog en social media, veel dank daarvoor! Ik vind het echt heel tof om te lezen dat mensen het leuk vinden om mij tijdens mijn reizen te volgen.

De komende maanden geniet ik weer even van het fijne Amsterdam. Mijn volgende trip is een werkuitje naar Boekarest!

Meer lezen over Frankrijk?

Ik schreef ook deze artikelen:
Kastelen in de Loire (Frankrijk)
Bucket list Frankrijk
4 fijne steden voor een stedentrip in Frankrijk

Of bestel een van deze reisgidsen:

Do you like this post? Share it!