• Menu
Figueres

Dag 19 & 20: Dagje Figueres en een prachtige wandeling

Na een paar relaxdagen, waren we de afgelopen dagen lekker actief. Maandag bezochten we het Dalí Museum in Figueres en dinsdag maakten we een lange wandeling in de bergen. In deze blog een kort verslag.

Museumbezoek in Figueres

Na een lekker ontbijt nemen we de trein naar Figueres. Dit kleine stadje is wereldberoemd vanwege haar excentrieke bewoner: Salvador Dalí. De hoofdreden waarvoor wij (en met ons vele anderen) dit stadje bezoeken is het Dalí Museum. Vanaf het station lopen we snel naar de ingang van het museum, waar we kunnen aansluiten aan een lange rij. Gelukkig stonden we het overgrote deel in de schaduw, het is namelijk een bijzonder warme dag.
Figueres

Na een uurtje wachten zijn we aan de beurt en lopen we meteen door het museum in. Een indrukwekkende collectie en het gebouw heeft veel bijzondere elementen. Je blijft kijken en iedere keer zie je weer iets nieuws. Heel gaaf!

Twee uur later zijn we moe en hongerig, dus zoeken we een restaurant op. Voor een habbekrats krijgen we een overheerlijk driegangenmenu. De eerste paella is alweer op, lekker! Daarna dwalen we nog een beetje door het stadje en nemen we de trein terug naar Llançà. Thuis gaan we weer in de relaxstand (heb m’n eerste boek al bijna uit) en halen we pizza’s.

Mooie wandeling langs de kust

Op dinsdag gaan we op tijd op pad, we hebben lange wandeling voor de boeg. Eindbestemming is het klooster Sant Pere de Rodes in de bergen, maar voordat we daar aankomen lopen we eerst een flink stuk langs de kust. Door de strakblauwe lucht ziet ook het water er erg mooi uit. Ik blijf maar fotograferen, wat is het hier mooi!

Klimmen naar klooster Sant Pere de Rodes

Dan is het tijd voor het echte werk, we moeten de berg op. Bij Port de Vall (met een afschuwelijke camping vol Nederlandse nummerborden) begint het pad richting het klooster. Het begin is nog prima te doen, door de bomen naar boven. Als je af en toe achterom kijkt, heb je een mooi uitzicht op de zee.

figueres

Halverwege de klim komen we door het prachtige dorpje La Vall de Santa Creu.

Daarna wordt het pad echt steil, ik moet af en toe even stoppen om weer op adem te komen (de rest van de familie banjert lekker door, ik laat ze maar gaan). Af en toe kijk ik achterom en de uitzichten worden steeds mooier.

Na twee uur klimmen zijn we er: Sant Pere de Rodes op 520 meter boven zeeniveau. We kijken nog even binnen in het klooster, maar de informatie van de audiotour komt niet echt bij me binnen. Ik geniet vooral van de mooie uitzichten.

De wandeling terug naar Llançà

Inmiddels hebben we behoorlijke trek gekregen en willen we wat gaan eten in het restaurant van het klooster. Helaas, het zit vol. En nu? De kortste weg naar Llançà duurt nog zeker twee uur en gaat dwars door de bergen, geen dorpje te bekennen. We besluiten om terug te lopen naar het kleine dorpje La Vall de Santa Creu, waar we een restaurant hebben gezien op de heenweg. En wat is dat een goed idee! Dalen gaat een stuk sneller en binnen een uur zitten we aan een overheerlijke maaltijd.

figueres

Bomvol vertrekken we voor de laatste etappe naar Llançà. We moeten hiervoor nog wel een berg beklimmen en het pad is niet normaal zo steil. Gelukkig zijn we niet veel later op de top (voordeel: hoe steiler het pad, hoe sneller je boven bent). Daarna hoeven we alleen maar te dalen, yes! Dit is misschien wel het mooiste pad van de hele wandeling, er staan ook veel cactussen en olijfbomen.

Na een wandeling van 18 kilometer staan we weer bij ons huis, waar we allemaal de jacuzzi induiken (niet tegelijk, dat is wat lastig met zeven man). Onze benen zijn net spaghettislierten, maar het was het waard. Wat een mooie wandeling! Morgen weer een rustdagje ingepland, ik denk dat we allemaal flinke spierpijn hebben.

Lees nu mijn volgende reisverslag: Dag 21, 22 & 23: Verdwalen in Girona en weer op bezoek bij Dalí

Do you like this post? Share it!