• Menu
San Francisco

Inmiddels ben ik alweer thuis, maar ik heb nog drie reisverslagen voor jullie in petto (zodat ik stiekem nog wat langer na kan genieten van mijn vakantie ;)). Na het kamperen tussen de beren in Yosemite was het weer tijd om een stad aan te doen: San Francisco!

Na een rit van een kleine 4 uur door het dorre Californische landschap (erg duidelijk dat er een groot watertekort is, alle gras dat we zagen was geel) kwamen we aan bij ons hotel in San Francisco: The Dylan @ SFO. Een heel erg fijn hotel (mooiste hotelbadkamer van de reis) bij de luchthaven naast een BART station (soort van metro/trein) met een goede verbinding naar het centrum van San Francisco. Na een snelle douche was het tijd om ons naar Pier 33 te haasten, we hadden een avondtour geboekt naar Alcatraz! Maar goed ook dat we dit twee maanden geleden hadden geboekt, want de eerstvolgende beschikbare tour was pas op 25 augustus.

Alcatraz

Na een korte boottocht van 20 minuten met veel wind en golven en een mooi uitzicht op de skyline van San Francisco, kwamen we aan op Alcatraz.

San Francisco

Bij aankomst kregen we eerst een korte introductie op het eiland over de geschiedenis van Alcatraz. Daarna een  kregen we in het cellenblok een audiotour in onze handen gedrukt, die ontzettend gaaf was. Hij was ingesproken door gevangen en gevangenisbewaarders, het is net alsof je hun verhalen live meemaakt (tip: er is een Nederlandse audiotour, maar die is natuurlijk niet ingesproken door mensen die daar echt hebben geleefd. Dus kies vooral voor de Engelstalige versie).

We wilden na het cellenblok nog wel meer zien van het eiland, maar besloten toch maar om dat te skippen. Het was er namelijk ijskoud! We waren de afgelopen 2,5 week temperaturen gewend van 35-45 graden en nu was het 15 graden. Met een koude zeewind, erg wennen dus, we stonden te bibberen als een rietje ;) Tijdens de terugreis met de boot ging de zon net onder en zagen Alcatraz en de Golden Gate Bridge er erg spooky uit, een erg gaaf gezicht.

De volgende dag kochten we als eerste een MUNI passport voor 1 dag, zodat we onbeperkt gebruik konden maken van het openbaar vervoer in San Francisco. De straten zijn er namelijk nogal steil en de meeste bezienswaardigheden liggen vrij ver bij elkaar vandaan, dus dat was wel zo handig als we nog voeten over wilden houden. Onze eerste stop was Alamo Square en de Painted Ladies (wereldberoemd geworden door de serie Full House). Alamo Square was zelf helaas dicht wegens een renovatie, maar de huizen waren goed te zien.

San Francisco

Daarna zijn we even door de hippiewijk Haight-Ashbury gelopen, waar nog erg veel mooie Victoriaanse huizen zijn te zien.

Na een lunch (met sushiboot) in Japantown was het tijd voor één van de steilste wegen ter wereld: Lombard Street.

Daarna bezochten we Fisherman’s Warf waar we de zeeleeuwen spotten en een heerlijke cocktail dronken bij Bubba Gump. Genieten!

San Francisco

Met de Cable Car (hangend aan de zijkant) gingen we weer terug naar het BART station, nog iets wat we af kunnen vinken van onze bucket list.

De volgende ochtend moesten we San Francisco weer verlaten (al hadden we nog best iets langer willen blijven) voor het volgende hoogtepunt: US Highway 1. Meer over deze bijzondere weg lezen jullie in mijn volgende reisverslag!

Vond je dit een leuk artikel? Deel 'm via onderstaande knoppen.