Pasen in Parijs deel 1 #live

Dit jaar vieren mijn moeder en ik voor de vierde keer Pasen in Parijs. We hebben nog wel even getwijfeld na de aanslagen eerder deze week in Brussel, maar we zijn uiteindelijk toch in de Thalys naar Parijs gestapt. Wat ons opviel was dat op de Nederlandse stations vooral iets zwaarder bewapende politie rondliep dan anders. De eerste anderhalf uur van de reis verliep voorspoedig, tot we in Brussel aankwamen.

Ergens hadden we dit ook wel een beetje verwacht, maar uiteindelijk bleek de oorzaak in Parijs te liggen. Daar waren de controles op station Paris Nord zo streng, dat we er pas een uur later waren. Op Paris Nord liep ook erg veel politie rond, iedereen moest zich legitimeren en ook was er een bagagescan. Heel anders dan drie jaar geleden, toen je gewoon het station uit kon lopen.

Ons hotel lag ongeveer een kwartiertje lopen van het station. Onderweg zagen we al veel mooie gebouwen met Franse balkons en kwamen we ook langs een prachtige kerk (Paroisse Saint-Vincent-de-Paul).

Pasen in Parijs

We slapen in Best Western Diva Opera, een prima hotel in het 9e arrondissement, tussen de Montmartre en de Seine. We kregen zelfs een kleine upgrade, een kamer met een groot balkon :) Niet dat je hier lekker buiten kunt zitten (al is het wel ietsje warmer dan in Nederland), maar een beetje uitzicht is altijd mooi meegenomen!

Montmartre

Daarna zijn we een beetje in de buurt gaan ronddwalen en kwamen we terecht op de Montmartre, waar we onszelf op een wijntje (happy hour ;)) hebben getrakteerd met uitzicht op de Sacre Coeur. Hierna hebben we nog even de berg beklommen en de zon zien zakken over de stad, een prachtig gezicht!

Pasen in Parijs

Eten deden we vlakbij ons hotel, bij Mamie Burger. Het zat er stampvol en ik geloof niet dat ik ooit zo’n lekkere hamburger heb gehad. Zeker een aanrader als je in Parijs bent (en ook zeer betaalbaar).

De Marais

Zaterdagochtend zijn we naar de Marais gelopen om een bezoek te brengen aan het Picasso Museum. Naast een aantal tekeningen waren hier vooral veel sculpturen van Picasso te vinden. Ook het gebouw zelf was weer een plaatje, leuk om ‘nieuwe’ kunst in zo’n oud gebouw te zien.

Pasen in Parijs

Na deze culturele uitspatting zijn we via Île de La Cité (met de Notre-Dame) naar de andere kant van de Seine gewandeld, naar de wijk Saint-Germain-des-Près voor een welverdiende (driegangen) lunch.

Omdat onze voeten het inmiddels een beetje begonnen te begeven, besloten we om nog ‘even’ terug te lopen naar het hotel, voor een korte break. Even duurt altijd wat langer in Parijs, dus onderweg genoten we we van de mooie omgeving van het Louvre, de tuinen van Palais Royal en Galerie Vivienne (zeker even doorheen lopen als je in Parijs bent!).

Galeries Lafayette

Na een korte break hebben we nog een kort bezoek gebracht aan warenhuis Galeries Lafayette. Niet om te shoppen, maar om vanaf het dakterras het mooie uitzicht over de stad te bekijken. Daarnaast is ook de binnenkant van Galeries Lafayette zeer de moeite waard, met de enorme kleurrijke koepel in het midden.

Pasen in Parijs

We sloten de avond af met heerlijke (en zeer goedkope!) sushi in de buurt van ons hotel, bij Sushi House 9ème. Erg vriendelijke bediening ook, dus ben je in Parijs en sushiliefhebber, dan is dit de place to be.

Morgen gaan we waarschijnlijk ronddwalen in de buurt van Canal Saint-Martin, Parc des Buttes Chaumont en Père Lachaise. Wordt vervolgd!

Lees nu het volgende reisverslag: Pasen in Parijs #2: Père-Lachaise en veel mooie parken

Meer reisverslagen over toffe Europese stedentrips?

Lees dan ook een van deze reisverslagen:
Op tournee naar Boekarest #1
Reisverslag stedentrip Berlijn #1: rondje langs de highlights
Citytrip Lille part 1

Voor ons paasweekend in Parijs maakten we gebruik van deze reisgidsen:

Do you like this post? Share it!

Co

Hoi! Ik ben Co schrijf op deze website over mijn reisavonturen. Ook geef ik tips en zorg ik voor de nodige reisinspiratie. Ga je mee?