Thousand Islands

Dag 2: Presqu’ile Provincial Park en de Thousand Islands

Vandaag stond er een lange rijdag op het programma. De eindbestemming was Gananoque, de uitvalsbasis van ons bezoek aan de Thousand islands. Onderweg deden we ook het verrassend mooie Presqu’ile Provincial Park aan. In deze blog verslag van onze eerste (en voorlopig laatste) volle dag in Canada.

Hallo jetlag!

As usual had ik enorm van een jetlag. ‘s Nachts werd ik regelmatig wakker en rond half vijf lukte het me echt niet meer om te slapen en heb ik m’n eerste reisverlag maar afgemaakt. Annelieke was inmiddels ook wakker en we stonden dan ook om half 7 in de ontbijtzaal. En we waren niet eens de enige, het was er bijzonder druk! Na een ontbijtje met bagels en pancakes hebben we de auto ingepakt en zijn we op pad gegaan. Kom maar op met die roadtrip!

Natuurlijk reden we in eerste instantie helemaal verkeerd, had namelijk de afslag van de snelweg gemist. En in plaats van het maken van een U-turn kozen we ervoor om via een andere weg de snelweg weer op te rijden. Wat dus pas na drie kwartier lukte. Gelukkig ging het daarna wel smooth en waren we na 2,5 in Presqu’ile Provincial Park.

Presqu’ile Provincial Park

Presqu’ile Provincial Park ligt aan Lake Ontario en is een soort van moerassig schiereiland met een prachtige kustlijn. We waren inmiddels wel toe aan lunch, dus stopten we op we op een mooie plek aan het water. Genieten!

Overigens is dit onze steun en toeverlaat voor de komende twee weken:

Thousand Islands

Na een lekkere lunch stopten we nog even bij de oude vuurtoren (niet meer in gebruik).

En tot slot maakten we nog bij een wandeling bij het Jobes’ Woods Trail. Een mooie korte trail waar je normaal gesproken ongeveer 45 minuten over doet. Maar aangezien we non-stop aangevallen werden door muggen, deden wij het in 20 minuten. Helaas waren we wel tientallen muggenbulten rijker.

Daarna was het weer tijd om in de auto te stappen voor de laatste honderd kilometer naar onze eindbestemming Gananoque. Nadat we onze spullen hadden afgeleverd in de B&B zijn we naar de haven gelopen voor een boottour door de Thousand Islands.

Thousand Islands

We hadden enorm veel geluk, de eerstvolgende boottour vertrok slechts enkele minuten nadat we waren opgestapt. Er was capaciteit voor zo’n 300 personen en er waren er slechts 20. We hadden een heel dek voor onszelf!

We voeren over de Saint Lawrence rivier, waar zich duizenden eilanden bevinden (vandaar de naam Thousand Islands). Veel van deze eilanden zijn bewoond, op een groot aantal staat slechts één huis. Heel gaaf om te zien! Hierbij een fotoimpressie.

De grens tussen Canada en de Verenigde Staten loopt ook midden door de Thousand Islands, een deel hiervan heeft dus een Amerikaanse vlag en een deel een Canadese. Wij mochten uiteraard alleen op de Canadese kant komen ;).

Gananoque

Na de gave boottocht hadden we behoorlijk trek gekregen en hebben we vlakbij de haven een pizza gegeten in The Purple House. De pizza werd in de tuin voor je neus gebakken, echt superlekker. Echt een aanrader als je een keer in (de buurt van) Gananoque bent.

Thousand Islands

We zijn na het eten nog even door Gananoque gewandeld en dit dorp kun je zo gebruiken als een filmset. Heel mooi, maar het voelde gek genoeg ook een beetje nep aan (terwijl het gewoon echt was).

De avond afgesloten met een wijntje op de veranda, lekker ontspannen. Morgen gaan we op naar Amerika, zin in!

Lees nu het volgende reisverslag: Dag 3 & 4: Mooie uitzichten in de Adirondacks

Do you like this post? Share it!

Co

Hoi! Ik ben Co schrijf op deze website over mijn reisavonturen. Ook geef ik tips en zorg ik voor de nodige reisinspiratie. Ga je mee?