• Menu
  • Menu
Review Air Transat

Review Air Transat

Toen ik mijn vliegtickets voor afgelopen zomer naar Canada wilde boeken, kon ik kiezen uit tal van luchtvaartmaatschappijen. Opvallend was Air Transat, een voor mij onbekende maatschappij, die voor een goede prijs rechtstreeks op Toronto vloog. Na een beetje research besloot ik voor die maatschappij te gaan. In deze blog deel ik mijn ervaringen met Air Transat.

Vliegtuig

Review Air Transat
Toen ik het vliegtuig binnenstapte voor de heenreis (Amsterdam – Toronto) was ik aangenaam verrast, het zag er supernieuw uit! Het was schoon en de stoelen zaten prima voor de 8 uur dat we moesten vliegen. Het personeel was vriendelijk en kwam regelmatig langs voor een hapje en een drankje. Op de terugweg (Toronto – Barcelona) had ik helaas een wat ouder toestel. De stoelen waren behoorlijk versleten, waardoor het niet echt comfortabel was. Gelukkig was deze vlucht ietsje korter. Het personeel was gelukkig weer net zo vriendelijk als op de heenweg.

Entertainment

Tijdens de heenreis hoefden we ons niet te vervelen, iedere stoel had een eigen entertainmentsysteem. Veel (recente) films, series en spelletjes. Ook was de voortgang van de vlucht goed te volgen. Op de terugweg was er helaas geen persoonlijk entertainmentsysteem, maar draaiden ze films op grotere schermen. Deze kon je volgen via de koptelefoonaansluiting in je stoel. Ze draaiden o.a. de film Beauty and the beast, een erg recente film. Aangezien het een nachtvlucht was, heb ik de film zelf overgeslagen en lekker m’n ogen dichtgedaan.

Eten

Review Air Transat
Tijdens de vluchten kregen we een snack, warme maaltijd (o.a. noodles teriyaki en kip met groente) en voor de landing nog een kleine maaltijd voordat we gingen landen. Dit was allemaal goed verzorgd (er was genoeg keus) en smaakte meer dan prima.

Option plus

De prijzen bij Air Transat zijn vrij laag en dan krijg je ook een alleen je vlucht en eten en drinken. Voor een bedrag van €40-€50 per vlucht kun je upgraden naar Option Plus. Voordeel hiervan is dat je meteen een stoel kunt reserveren, je krijgt een comfortkit (fleecekleed, nekkussen, oordoppen en slaapmasker) en je mag alcohol bestellen zonder extra kosten. Daarnaast heb je ook voordelen als je het vliegtuig in- en uitstapt: je hebt priority bij het inchecken en je mag (na de club class, dat is een soort van business class) als eerste het vliegtuig instappen. Bovendien mag je 30 kilo mee in plaats van 23 kilo en komt je koffer als eerste van de band bij aankomst. Ik heb uiteindelijk Option plus bijgeboekt en vond het wel een fijne aanwinst. De rijen op de luchthavens (Schiphol en Toronto) voor Air Transat waren behoorlijk lang en die kon ik zo voorbij lopen. Tijdens mijn reis had ik flink geshopt, dus toen kwamen de extra kilo’s ook wel goed uit.

Waar te boeken?

Een rechtstreekse vlucht met Air Transat naar Canada heb je al voor €399 (Toronto), voor de westkust zijn er vluchten vanaf €544 (Vancouver). In het hoogseizoen betaal je meer, ongeveer €600. In mijn ervaring zijn de meeste andere maatschappijen veel duurder of heb je een extra overstap. Het is het makkelijkste om te boeken via de website van Air Transat zelf, zeker als je ook geïnteresseerd bent in het Option plus pakket. Mocht je dat niet nodig vinden, dan zou ik gewoon gaan rondshoppen voor de beste prijs. Dat kan bijvoorbeeld via Momondo of Skyscanner.

Eindoordeel

Hoewel Air Transat niet de meest luxe maatschappij is, zou ik het vanwege de aantrekkelijke prijzen voor een volgende vlucht naar Canada zeker weer overwegen. Vooral vanwege de (meestal) rechtstreekse vluchten en de goede vliegtijden (ik had tijdens mijn vluchten ook geen noemenswaardige vertraging). Ik zou wel weer een Option Plus pakket bijboeken, voor een klein bedrag is je reis dan nog net iets comfortabeler.

Heb jij al eens met Air Transat gevlogen? Zo ja, wat zijn jouw bevindingen?

Wil je meer lezen over Canada?

Lees dan ook deze artikelen:
Top 5 Toronto
Route: 2 weken road trippen in Ontario en New York State
Of bestel een van deze reisgidsen:

Deze blog bevat een aantal affiliate links. Als je via deze links iets bestelt krijg ik hier een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niets extra. Ik plaats deze links alleen als ik ze zelf ook zou gebruiken, ik sta dus helemaal achter deze websites.

Review Air Transat

Review Air Transat

Review Air Transat